MPK Łódź nie deklaruje, jakie decyzje podejmie w sprawie zakupu nowych tramwajów. Przewoźnikowi zostało zaledwie kilka dni na to, żeby wybrać ofertę Modertransu, który jako jedyny chce dostarczyć do Łodzi do 30 tramwajów. MPK wciąż czeka na informacje dotyczące dofinansowania z KPO, którego jak na razie nie zdobyło.
MPK Łódź wciąż nie rozstrzygnęło
przetargu na zakup 15 lub 30 nowych tramwajów, w którym oferty
poznaliśmy w lipcu ubiegłego roku. Przewoźnik planował realizację zamówienia dzięki środkom z KPO, natomiast jego wniosek
znalazł się na liście rezerwowej z raczej małymi szansami na uzyskanie dofinansowania. Mimo to miasto zapowiedziało
już odwołanie od decyzji CUPT.Za wcześnie by mówić o przyszłości zakupu nowych wagonów
Jak mówi nam teraz Piotr Wasiak, rzecznik prasowy MPK, przewoźnik aktualnie czeka na dokładne informacje z CUPT odnośnie oceny swojego wniosku – Obecnie czekamy na oficjalne pismo ze szczegółową analizą merytoryczną wniosku i kartą projektu. Warto zaznaczyć, że w puli dofinansowania zostało jeszcze 275 mln niewykorzystanych środków, które wciąż mogą trafić do Łodzi – wskazuje nasz rozmówca.
Warto zaznaczyć, że jeśli odwołanie miasta nie zakończy się sukcesem, to pozostałe w puli środki - 275 mln złotych, powinny trafić do
MPK Kraków, Tramwajów Szczecińskich oraz MZK Toruń.
Rzecznik pytany o dalsze działania w sprawie przetargu oraz to czy, MPK będzie w stanie kupić tramwaje bez dofinansowania z KPO odpowiada, że przewoźnik czeka na dokładne informacje dotyczące oceny jego wniosku oraz na decyzje CUPT w sprawie podziału pozostałej puli funduszy – Po ich otrzymaniu będziemy podejmować kolejne działania – mówi rzecznik MPK.
Rozstrzygnięcie przetargu musi nastąpić szybko
Wasiak nie odpowiedział na nasze pytanie dotyczące tego, kiedy upływa termin ważności oferty jedynego oferenta, jaki zgłosił się w przetargu, a więc poznańskiego
Modertransu. Tę wiadomość uzyskaliśmy za to od Piotra Pawlaka, wiceprezesa Zarządu Modertransu.
– Oferta w przetargu ogłoszonym przez MPK Łódź przedłużona została do 25.01.2025 r. Zamawiający musi rozstrzygnąć przetarg do tego samego dnia – mówi nam Piotr Pawlak.
Wiceprezes producenta dodaje, że poznańska spółka bardzo liczy na zdobycie łódzkiego zamówienia.
– Jesteśmy bardzo zainteresowani tym przetargiem, tym bardziej, że MPK zamawia pojazd zbliżony do tego, jaki im już dostarczyliśmy, więc nie mówimy o rewolucji i szukaniu zupełnie nowej platformy czy rozwiązań, a o wykorzystaniu tego co już zrobiliśmy – przypomina Pawlak.
Łódzkie MPK użytkuje już 30 dwukierunkowych tramwajów z rodziny Gamma, które
przewoźnik zakupił kilka lat temu. To właśnie te wagony miałyby trafić do spółki z Łodzi.
Spore różnice w cenie
Przy okazji pytań o przyszłość przetargu postanowiliśmy także rozstrzygnąć pewne wątpliwości, jakie narosły przy okazji otwarcia ofert na zakup opisywanych tramwajów. Ówcześnie okazało się, że budżet MPK wynosi 54,52 mln złotych brutto, natomiast oferta Modertransu opiewała na 452,082 mln złotych brutto. Piotr Wasiak pytany o tę różnice odpowiada, że “jest to oczywiście szacowany wkład własny bez dofinansowania”.
W ramach KPO przewoźnik chciał pozyskać 251,189 mln złotych przy szacunkowej całkowitej wartości zamówienia określonej na 363,485 mln złotych, a więc o 90 mln złotych mniejszej niż kwota zaproponowana przez Modertrans.